Monday, July 11, 2011

Tanda-tanda Anda Patut Memutuskan Hubungan Dengan Kekasih Anda

Memutuskan sesebuah hubungan cinta adalah sesuatu yang sukar untuk dilakukan oleh setiap insan yang bercinta. Lebih-lebih lagi ia akan melukakan hati kita lebih dari hati pasangan kita.

Tapi kadang-kadang, ada beberapa sebab yang menyebabkan anda memutuskan hubungan dengan kekasih anda. Situasi dimana putus cinta adalah lebih baik dari meneruskan hubungan.

Jadi, apakah tanda-tanda yang boleh menjadi penyebab anda wajib memeutuskan hubungan dengan kekasih anda dengan segera? Mari kita lihat senarai di bawah:


Didera dan dipukul sesuka hati

Anda sering dipukul oleh teman lelaki anda. Kadang-kadang, anda dipukul kerana benda yang kecil sahaja. Dan alasan yang sering diberikan oleh teman lelaki kamu ialah, "Abang ni memangh panas baran sikit. Sabar aje la kalau kena lempang" ataupun "Abang ni keturunan pendekar. Lempang orang ni memang kebiasaan."

Buat apa teruskan hubungan kalau hari-hari makan pelempang dan terajang dari kekasih? Ada kemungkinan kalau kamu berkahwin dengan dia, anak-anak pula yang menjadi mangsa.


Tiada cukup masa untuk bersama

Ini lebih kurang cinta jarak jauh lah. Aku tak kata cinta jarak jauh tak berjaya. Kawan aku, Cendol, menjalankan hubungan jarak jauh dan sudah selamat diijabkabulkan dengan isterinya.

Tapi tak semua orang tahan dengan perhubungan jarak jauh. Kalau kamu selalu rasa kesunyian, tak tenteram, selalu termenung dan cepat jealous apabila kawan kamu keluar bersama kekasihnya, silalah putuskan hubungan nada.


Anda selalu sedih dari gembira

Asyik berendam air mata sepanjang perhubungan? Selalu menangis kerana perbuatan atau kata-kata kekasih kamu? Mata kamu selalu bengkak kerana menangis dan terpaksa buat alasan "Semalam aku tengok cerita hindustan. Sedih betul. Aku asyik menanngis sampai mata bengkak-bengkak ni" setiap kali kawan pejabat bertanya tentang mata kamu yang bengakak dan merah?

Baik kamu putus sajalah.


Tidak dihargai dan tidak diambil berat

Setiap apa yang kamu lakukan untuk kekasih kamu, ia tidak pernah dihargai. Malahan siap mengutuk lagi.

Kekasih kamu juga tidak mengambil berat terhadap kamu. Bukannya nak ditatang seperti minyak yang penuh. Cukuplah dengan SMS "Good morning? You sihat? Dah breakfast?" 


Kamu ketagihan

Kamu mempunyai kekasih. Tapi kamu ketagihan. Samada kamu ketagihan dadah, arak, judi atau apa-apa benda negatif.

Bila kamu ketagihan, ada baiknya kamu lepaskan kekasih kamu. Jangan menyusahkan hidup orang lain. Jika kamu ketagihan, kekasih kamu pasti akan membantu dan terpaksa berkorban banyak benda hanya demi kamu. Dan ini akan menimbulkan pandangan serong dari keluarga kekasih anda dan sudah pasti mereka menghalang perhubungan tersebut.

Putus sahaja. Janagan menyusahkan orang lain.


Kamu selalu ditipu kekasih

Ali: Eh? Siapa lelaki yang kelaur dengan awak semalam tu?

Ina: Oh. Just a friend. Sekelas masa sekolah menengah tu.

Ali pun membelek telefon bimbit Ina. Pergi kebahagian galeri untuk melihat gambar di dalam telefonnya.

Ali: Eh? Apsal ada gambar awak tengah berpeluk dengan kawan awak ni?

Ina: Eemm... Eerr.. Oh, sebenarnya kitaorang tengah sekejukan masa tu. Peluk tu sebab nak panaskan badan.

Ok. Nampak sangat menipunya. Kamu dah boleh cari kekasih baru jika situasi ini berlaku.


Selalu menipu kekasih kamu

Sama seperti situasi sebelum ini. Cuma yang bezanya, kamu yang menipu kekasih kamu. Ingat ya, selalu menipu. Perkataan "Selalu" membawa maksud kamu menipu kekasih kamu terlalu kerap. Sekali sekalai bolehlah kerana kadangkala menipu itu benda kebiasaan ketika menjalinkan hubungan.

Jika kamu selalu menipu, itu tandanya kamu bukan benar sukakan dia. Carilah kekasih baru. Habis cerita.


Kamu tiada masa depan bersama dengan kekasih kamu

Ini lebih merujuk kepada kehendak masing-masing terhadap masa depan. Mungkin si lelaki mahukan 3 orang anak, tetapi si perempuan tidak menginginkan anak.

Mungkin si lelaki bercita-cita ingin bekerja di luar negara, tetapi si perempuan pula mahu duduk di Malaysia kerana ingin membuka perniagaan di sini.

Si lelaki dan perempuan mempunyai pilihan masa depan yang berlainan. Cara terbaik ialah duduk berbincang bagaimana keduda-dua impian masa depan kedua-dua belah pihak dapat dilaksanakan.

Selepas berbincang, tapi masih tidak mendapat keputusan yang membahagiakan kedua belah pihak? Putus sahaja.

Kepada peminat siri How I Met Your Mother, anda boleh merujuk kepada kisah percintaan antara Ted dan Robin. Kedua-duanya mempunyai pandangan berlainan terhadap masa depan dan mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan (season 2).


Kamu masih terbayangkan bekas kekasih kamu

Setiap kali kamu keluar date dengan kekasih kamu, memori kamu ber-dating dengan bekas kekasih kamu sering bermain difikiran kamu.

Setiap kali kamu memandang wajahnya, kamu sering teringatkan wajah kekasih kamu. Dan kamu sering tersilap memanggil nama kekasih kamu. Kamu sering tersebut nama bekas kekasih kamu.

Itu bermakna kamu belum move on dari hubungan dengan bekas kekasih kamu. Ada baiknya kamu putuskan hubungan dengan kekasih kamu, dan ambil masa untuk bersendirian dan move on dari perhubungan silam kamu.

Baik putuskan hubungan sahaja. Tak baik seksa diri dan kekasih kamu tu.


Kekasih kamu seorang yang obses tahap melampau kepada sesuatu/seseorang

Setiap manusia ada tahap obsessi masing-masing. Ada yang boleh mengawal obsessi mereka dan ada yang tidak mampu menahannya.

Jika kamu mempunyai kekasih yang obses seperti di bawah, sila tinggalkan mereka:



Itu kalau Twilight. Bagaimana pula dengan obses kepada Justin Bieber?


Itu untuk perempuan. Kalau lelaki pula:



Ok. Lelaku obses Justin Bieber memang buruk rupa dan perangai. 

==========

Apa pendapat kamu pula? Kamu ada tanda-tanda lain yang kamu mahu kongsikan? Silakan. Tulis diruang komen.

5 comments:

pjah said...

mintak putus bila rase kekasih kamu tu terlalu baik bagi kamu..sedangkan kamu takde la baik sangat..=p

puteri ain said...

yang lelaki tu kne buat tatu JB ?haha

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
Betul jugak. Tapi kalau dia boleh bimbing kita jadi sebaik dia, macam mana pulak ye? :)

Puteri ain:
Yes. Buat tau JB. Tu memang tahap patut clash dah ni. hahaha

pjah said...

alhamdulillah..bagus la =)
jnis yg xbrapa nk ad kesedaran tu yg susah sikit.pe2 pon..pokok pangkal..hati pasangan tu nk berubah atau x.. =D

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
yes. tepat sekali kata-kata mu itu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...